Let the money flow
  • FI

Tuotteen oikeanlainen nimeäminen verkkokaupassa lisää myyntiä

Tuotteen nimeäminen on yksi tärkeimmistä vaiheista verkkokaupan ylläpidossa. Tuotteen nimeäminen oikein vaikuttaa näkyvyyteen hakukoneissa (tuo kauppaan kävijöitä) sekä kaupan sisällä konversioon (kauppaa tulee enemmän). Konversioon vaikuttaa se että asiakas tunnistaa tuotteen paremmin ja kaupan sisäiset hakukoneet löytävät tuotteet paremmin. Tärkeää on myös havaita että nimeämisellä voidaan kohdistaa asiakkaat ostamaan tiettyjä tuotteita enemmän kuin toisia. Näin voidaan myös suunnitella ostoja. Kun konversio nousee nousee laskevat myös kaupan mainoskustannukset yhtä kauppaa kohden. Tämä lisää kannattavuutta.

Tuotteen nimeäminen oikein liittyy kiinteästi myös verkkokaupan oikeanlaiseen tuotenavigaation (tuotepuu) suunnittelemiseen mutta käsittelemme sitä toisessa blogissamme.

Seuraavaksi käsittelemme miten nimeät tuotteet oikein ja kohdistat asiakkaat ostamaan haluamiasi tuotteita.

Miten nimeän tuotteen?

 

Verkkokauppaohjelmistoissa tuotteen nimeämiseen voi olla käytössä useampi kuin yksi kenttä. Esimerkiksi päänimi sekä lisätietokenttä, jotka näkyvät asiakasnäkymässä hieman eri näköisinä. Olen havainnut että joissain kaupoissa jotka toimivat monikanavaisesti tuotteet on nimetty pitkälti myymälän sisäisten prosessien hakusana logiikkojen mukaan. Tämä taas ei yleensä sovi yhteen verkkokaupan verkkokaupan optimaallisen nimeämisen kanssa. Meillä järjestelmä tukee useampaa tapaa nimetä tuote jos näin halutaan toimia.

Käsitellään ensin tuotteen varsinaista päänimeä. Miten tuote nimetään ja kirjoitetaanko nimi isoilla vai pienillä kirjaimilla?

Tuotteita on eri toimialoilla erilaisia. Esim vaatealalla vaatteiden nimet ovat hyvinkin samanlaisia. Vastaavasti elektroniikka alalla tuotteiden nimet ovat hyvinkin yksilöiviä.

Ensimmäiseksi pitää tajuta että sana jota ei esiinny tuotteessa missään kohtaa (nimi ja tuotekuvaukset) ei voi optimoitua. Tuotteen nimi optimoituu parhaiten. Toinen asia joka tulee muistaa on sanajärjestys. Yleisellä kokemuksella ensimmäinen sana on tärkeämpi kuin toinen ja jne. Sanajärjestyksen pitäminen samanlaisena pitää tuotelistauksen siistin näköisenä ja helpottaa tuotetietojen selaamista. Älä siksi muuta kirjoitusasua koko ajan. Erittäin tärkeää on myös huomioida tuoteryhmän nimi jossa tuote sijaitsee.

Tuoteryhmässä täytyy olla tuoteryhmän nimeen osuvia sanoja tuotteiden nimissä. Se käytetäänkö isoja vai pieniä kirjaimia on sekä personointikeino (minkä tyylin valitset) mutta vaikuttaa myös tuotteen hakutuloksen ulkonäköön Googlen hakutulos listauksessa. Tekstit menevät sinne sen näköisinä kuin ne on kirjoitettu. Koska Googlen hakulistauksen otsikkoon mahtuu vain tietyn pituuden verran tekstiä isolla kirjaimilla kirjoitettu tuotenimi voi katketa. Pieniä kirjaimia mahtuu siis vähän enemmän kuin isoja. Tämä ongelma tulee kun tuotenimet ovat pitkiä tai lisänimi kenttä on käytössä.

 

Miten eri tavoin nimeäminen voidaan sitten tehdä. Boldattu vaihtoehto on ehdotus nimeämismalliksi. Mallia voi tietysti soveltaa oman tyylinsä mukaan mutta tässä yksinkertainen tapa.

Vaateala

Vedenkestävä kuoritakki Adidas
Gore Tex kuoritakki Adidas
Sininen miesten huppari Adidas

Miesten huppari Adidas

Huppari Adidas

Kuten esimerkissä näkyy tuotteen nimen tarkentavat hakusanat on karsittu alaspäin menessä vähemmäksi. Tällöin alimmalla tasolla tuotteen nimi ei juuri yksilöi tuotetta. Hakukoneeseen tulee vähemmän sisältöä ja se onko tuote kummalle sukupuolelle ei enää erotu nimessä.

Erikostavarakauppa

Go Big Britax yhdistelmävaunut

Yhdistelmävaunut Britax Go Big

Go Big yhdistelmävaunut

Tärkein yksilöivä hakusana on esimerkissä ensimmäisenä. Jos ryhmässä olisi 20 yhdistelmävaunua jokainen alkaisi samalla sanalla, mutta optimoidessa tuotteen yksilöivää nimeä jokainen 20 sanaa ovat yksilöllisiä. Lisäksi jos tuoteryhmän nimi on yhdistelmävaunut niin hakusanalla yhdistelmävaunut ei haluta yksittäisen tuotteen optimoituvan, vaan halutaan että tuoteryhmä optimoituisi. Silloin asiakas laskeutuisi tuoteryhmäsivulle, jossa on paljon erilaisia yhdistelmävaunuja sen sijaan, että asiakas lasketuisi suoraan yksittäiselle tuotteelle. Alimmassa esimerkissä tuotemerkki puuttuu.

Katsotaan lisää esimerkkejä:

FN4UHVDN1 Siemens pyykinpesukone
FN4UHVDN1 SIEMENS PYYKINPESUKONE

Molemmat ovat teknisesti oikein mutta ylin on pidempi kirjoitusasultaan. Google haussa tämä voi viedä tilaa otsikosta jos tuotteen nimen perään tulisi vielä vakiona jokin sivun Titlen (otsikon) loppusosa. (älä sekoita automaattista titlen loppuosaa tuotteen nimeämiseen)

FN4UHVDN1 Siemens pyykinpesukone ehkäpä edullisimmin elektropojat verkkokaupasta

SIEMENS FN4UHVDN1 PYYKINPESUKONE

Tässä tuotemerkki on ensimmäisenä ja se ei ole merkitsevässä asemassa tuotetta yksilöidessä.

Ohjaa asiakkaat ostamaan tiettyjä tuotteita kehotteilla

Kehotteilla voidaan kohdistaa asiakkaan katse juuri tiettyyn tuotteeseen ja ohjata asiakas tämän tuotteen pariin. Jos tuotelistauksessa on useampi samankaltainen tuote ja yhdessä lukee ”Suosittelemme” on tämä tuote yleensä tuoteryhmänsä ostetuin olettaen että tuote ei ole ylivoimaisesti kallein. Kehoitetta ei kannata laittaa jokaiselle tuotteelle, vaan ainoastaan niille tuotteille joiden myyntiä halutaan korostaa. Jos kehote on osto-opas tyyppinen ei tämä silloin häiritse, esim vaikka Rasvan polttoon tai tarkenne tuotteen ominaisuuksiin A+++, 9KG, 1400K/MIN, TURBOWASH

Asiakkaan huomio voidaan kohdistaa myös muilla tavoin tiettyihin tuotteisiin mutta tämä blogi käsittelee vain nimeämistä. Varastoon ostojen kannalta tuotteet, joihin kohdistuu ostokehote, voidaan hankkia varastoon muita tuotteita suuremmin kappalemäärin. Muistakaa että kehotteilla ei saisi kuitenkaan ohjata asiakasta väärin negatiivisen asiakaskokemuksen vuoksi.

Miten sitten sanat jotka ovat ”KEHOTTEITA”
Kehotteet voitaisiin oikastaan jakaa kahteen osaan. Osa kehotteista on informatiivisä lisätietoja tuotteesta kuten ominaisuus tai käyttötarkoitus. Näitä voi viljellä vaikka jokaiseen tuotteeseen. Sitten on mielipide pohjaiset kehotteet jotka voivat olla kuvaus tai suosittelu. Listaan tässä yleisesti molempia kehotteita.
TM-Testivoittaja

Mallistonsa lippulaiva

Ihanan pehmeä

Huipputyylikäs

Suosittelemme

Paljon juoksevalle

Rasvan polttoon

Mahtuu erittäin pieneen tilaan

A+++, 9KG, 1400K/MIN, TURBOWASH

Huipputarjous!

1000m valokeila!

Kehotteita ovat siis suosittelut, mallitarkennukset, arviot, faktatiedot, kenelle tuote on tarkoitettu, yms

Kehotteen suosittelemme kirjoittamaan järjestelmässämme NIMI 2 kenttään jolloin se korostuu tuotelistauksissa ja tuotekortilla. Nimi 2 kenttä myös optimoituu ja se tulee Googlen hakutulos otsikkoon tuotteen nimen perään jos se siis mahtuu.

Loppuyhteenvetona mainittakoon että tämä ohjeistus on hyvin yleistetty malli mutta toimii erinoimaisesti useimmissa tapauksissa. Pienellä panostuksella tuotteen nimiin voidaan tehdä huomattavasti parempaa tulosta paremmalla katteella.

Ota yhteyttä

Vastaamme sinulle mahdollisimman pian!





Haluan lisätietoa monikanavaisen kaupan ratkaisuistaHaluan lisätietoa verkkokaupparatkaisuistaHaluan lisätietoa liiketoiminnan kehittämisen mahdollisuuksistaMuu asia